background-image:url;background-positiohttp://2.bp.blogspot.com/-kz776bT5Cd0/T7NF5RpjWFI/AAAAAAAADyE/azjmsdZ-bJI/s1600/Background.pngn:top center; background-attachment:fixed; margin:0;

Thursday, 29 May 2014

HANYA KERANA DIA

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM



TERKADANG HATI MENJADI TERLALU LEMAH
KERANA KEHADIRAN......
MANA MUNGKIN MAMPU DIUSIR
NAMUN KERANA PASTI
BAHAWA DIA SENTIASA ADA

MAKA HARUS DIKUATKAN HATI
BIMBANG DIRAMPAS KASIH
YANG SATU HANYA PADANYA
BUKAN KERANA BIMBANG.....

NAMUN ADAKAH MASIH LAYAK
JIWA INI MEMILIKI
......................

HANYA KERANA DIA
AKU SANDARKAN SEGALANYA
JANGAN KERANA ITU
TERGUSAR DIHATI DI LAMAN JIWA
BAHAWA.........
MUNGKIN BELUM TIBA IZINNYA

SAMPAI SUATU MASA
KUJEMPUT DENGAN KASIH SAYANG..
BERPAKSIKAN CINTA KERANA DIA..
YA SUATU HARI NANTI..

MOGA DIA REDHA
BAHKAN TANPA DIRAMPAS
KASIHKU HANYA PADA DIA
HANYA PADA DIA.....



Sunday, 25 May 2014

right decision

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM


25.05.2014
SESUATU YANG DIRASAKAN MUSTAHIL
TIDAK PERLU DINAFIKAN 
KERANA DENGAN IZINNYA
PASTI TERSINGKAP 
NAMUN KERANA MUNGKIN TERLALU JAUH
MAKA HATI PERLU DIBERI SUATU KUASA
UNTUK MERAJAI SEGALA PERSANGKAAN
MOGA DENGAN ITU
ALLAH AKAN MEMUDAHKANNYA


BUKAN KERANA BIMBANG..............





kerana setiap orang punya impian,punya harapan..dan punya perancangan..dan Allah pula pasti menghadiahkan perancangan terbaik buat hambaNya..:)

Thursday, 22 May 2014

bicara hati(novel versi blog)><*

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM



"MAHA SUCI ALLAH TUHAN YANG MENCIPTAKAN PASANGAN-PASANGAN SEMUANYA BAIK DARI APA YANG DITUMBUHKAN OLEH BUMI DAN DIRI MEREKA MAHUPUN DARI APA-APA YANG MEREKA TIDAK KETAHUI"
(YAASIN: 36)


PENAKU BERGERAK DI BAYANGAN YANG NYATA
MENGUKIR KISAH SUKA DAN DUKA
PAHIT MANIT KUHADAM UNTUK DIRASA
INI TEMPATKU MENUKIL RASA
BUKAN SIMPATI KUHARAPKAN DARIMU
APATAH LAGI PERHATIAN YANG TIDAK KUJEMPUT
CUKUPLAH SEKADAR MENGAMBIL IKTIBAR
UNTUK KITA SAMA MERASA
SAMA BERFIKIR
DAN SAMA BERMOHON
AGAR SEGALA KISAH NUKILAN
MENJADI PEDOMAN DI MASA DATANG


Alhamdulillah alhamdulillah alhamdulillah..satu perkongsian menarik yang jarang-jarang saya ulaskan dalam blog ini berkaitan "cinta"..apatah lagi berkaitan kisah -kisah "perkahwinan" kerana merasakan terlalu cetek ilmu untuk dikongsikan apatah lagi melihat pada pengalaman yang masih kosong berkenaan ilmu fitrah suci ini..cehh mukaddimah bajet hot..hehe

alkisahnya semalam bersamaan 21 Mei 2014 hari Rabu telah diadakan satu program "panas" dalam kalangan ahli stanza mahabbah iaitu sebuah forum yang bertajuk DIA UNTUKKU?..forum yang merupakan agenda pertama untuk aktiviti-aktiviti yang bakal dijalankan sepanjang minggu stanza mahabbah..

memandangkan ramai sahabat-sahabat,kakak-kakak,dan tidak lupa adik-adik bertanya..
"best tak forum semalam?"
"cakap apa dalam forum semalam?"
"ceritalah pasal semalam,mesti banyak cakap pasal kahwin kan?"

jadi sebelum ilmu semalam pergi bersama angin ,bak kata orang dilupakan begitu sahaja dari memori yang padat ini,suka saya untuk berkongsi sedikit sebanyak info-info yang berjaya diperoleh semalam..moga ilmu yang sama-sama kita dapat ini berjaya kita amalkan mengikut cara-cara yang betul..

majlis dimulakan dengan serangkap pantun yang dibawakan oleh moderator setelah berjam-jam beliau mengarangnya..kata moderator,pantun ni nak buat satu dewan gelak tapi..hambarr...hehehe
*maklumlah semua macam malu-malu dan masih terfikir-fikir..
"betul ke aku datang forum kahwin ni?aku datang je,bukan sebab nak kahwin pon.."..betol x??hihi

kompang dipalu pengantin baru,
duduk bersanding tersipu malu,
terbang tinggi si kupu-kupu,
singgah sebentar di dahan semalu,
selamat datang ke majlis ilmu,
Assalamualaikum kata penghulu..
*tudiaaa..dua baris pertama tu rhythm dah sama tapi macam ekstrim pulak so kita batalkan..heehe

maka bermulalah soalan -soalan yang sangat "panas" dan dinanti-nantikan oleh warga stanza mahabbah..

SOALAN 1:BERBENTUK SITUASI:
"ABANG SAYA TELAH MENJAlINKAN HUBUNGAN DENGAN SEORANG WANITA DAN BERHASRAT UNTUK MENIKAHINYA TETAPI MENDAPAT TENTANGAN KELUARGA KERANA MUNGKIN FAMILY RISAU AKAN TANGGUNGJAWAB DAN BEBANAN UNTUK ANAK-ANAK MEREKA SELEPAS BERKAHWIN.MOHON PENJELASAN TENTANG TIPS-TIPS UNTUK MELEMBUTKAN HATI KEDUA IBU BAPA DAN ADAKAH BENAR BEBANAN TERSEBUT MENJADI HALANGAN TERBESAR UNTUK ANAK MEREKA MEMBINA BAITUL MUSLIM??"

JAWAPAN OLEH DR.YADIY:
Pertamanya mari kita semak,adakah sebenarnya perhubungan kita dengan seseorang itu sah di sisi syarak sebagaimana mereka telah ber"couple" dahulu baru bertanya keizinan dari ibu bapa masing-masing..sebaik-baik perhubungan dalam Islam,tiada istilah "COUPLE"..kenapa xdibenarkan couple??panjang hujahnya..nanti kalau cukup point boleh dikongsi..dan berkaitan pasal melembutkan hati ibu bapa tu,sepertimana kata panel..kalau nak pegang tanggungjawab suami or isteri ni,kena semak balik peribadi kita..apa kita dah rasa mampu nak pimpin orang sedang kita pun masih terumbang-ambing..bangun lewat,malas nak buat kerja rumah,lepas subuh duk melalak lagi tidur..rasanya perlu perbetul banyak lagi..bukan sekadar cakap mampu tapi semak balik hubungan diri dengan Allah terutamanya.....

SOALAN 2: JUGA BERBENTUK SITUASI:
"SESEORANG MENGADU KEPADA SAHABATNYA MENGATAKAN HATINYA BERASA TENTERAM PABILA TERINGATKAN SESEORANG YANG BERLAINAN JANTINA..(kang sama jantina lain plak jadi..)TETAPI MEMIKIRKAN STATUS KEWANGAN YANG TIDAK MENCUKUPI MEMBUATKAN DIA BERASA RISAU UNTUK MELANGKAH KE ALAM PERKAHWINAN,JADI MOHON PENJELASAN ADAKAH PERASAAN TENTERAM ITU SEMATA-MATA HASUTAN SYAITAN YANG SEKADAR MENCABAR IMAN DIA ,DAN BAGAIMANA CARA UNTUK MENGAWAL HATI SUPAYA TIDAK TERLALAI DARI MENGINGATI PERKARA SIA-SIA SERTA BAGAIMANA MENGURUS KEWANGAN YANG STABIL?"

JAWAPAN OLEH DR.AFIQ:
perasaan tenteram...hati-hati dengan tipu daya syaitan..bila mana kita teringatkan seseorang,hati kita terus lalai dan semakin lalai sehingga mambayangkan sesuatu yang menaikkan syahwat maka ia dikira sebagai zina hati..dan sekiranya kita memandang seseorang yang berlainan jantina,pandangan pertama dimaafkan tapi jika masih memandang sesuatu yang masih haram buat kita sehingga menaikkan nafsu maka ia dikira sebagai zina mata..bukan perkara yang remeh apabila bercakap perkara berkaitan zina hatta perkara yang mendekatkan diri ke arah zina..berkaitan itu,peliharalah hati dengan sebaiknya..jaga hubungan dengan Allah terutamanya..kalau masih kurang membaca Al-Quran maka tambah lagi amalan,masih kurang ibadat,maka perbaiki ibadat..selepas itu tengok pula hubungan dengan rakan serumah..kalau pinggan mangkuk lepas makan pun duk main campak je dalam sinki..tak payah berangan nak pegang beban jadi suami/isteri irang..*deep...

dan berkenaan status ekonomi pula,mungkin ni lebih specific kepada lelaki-lelaki di luar sana,kata abang afiq,paling kurang mesti ada 10000 LE dalam akaun simpanan..ada pengalaman dari sahabat dr.Afiq yang katanya setiap bulan telah menghantar wang simpanan ke akaun bank di Malaysia dan memastikan ibu bapanya menyemak akaun simpanan wang yang digunakan anaknya sepanjang belajar di luar negara..


SOALAN 3 :

"APAKAH PERANAN SEBENAR UNIT BAITUL MUSLIM DITUBUHKAN..UNIT BAITUL MUSLIM MERUPAKAN SALAH SATU CABANG PENGURUSAN YANG DITUBUHKAN OLEH [PERUBATAN]*saya sayang perubatan<3,tiba2..:P..DIPEGANG OLEH PASANGAN-PASANGAN YANG TELAH BERKAHWIN DI ISKANDARIAH .TETAPI APAKAH PERANAN SEBENAR UNIT BAITUL MUSLIM INI DITUBUHKAN..APAKAH SEKADAR TEMPAT UNTUK MENCARI JODOH??ATAU SEBENARNYA ADA PERANAN LAIN YANG MASIH RAMAI DI ANTARA KITA MASIH BELUM MENGETAHUINYA?"

JAWAPAN OLEH DR.SARAH SURAYA:
unit baitul muslim merupakan satu unit yang bukan sahaja menjadi agen untuk menguruskan pencarian jodoh tetapi berperanan penting untuk memberi kaunseling kepada pasangan-pasangan yang sudah berkahwin atau masih belum berkahwin tetapi sudah bersedia ke arah perkahwinan..(kata kak sarah,semua tahun dari tahun 1,2,4,5,6 dah ada wakil mutazawwijin kecuali tahun 3,bila nak ada wakil??)hahaa..biasalah tahun 3 ni banyak matlamat lagi..kekekekkee..sama-sama kita nantikan kad jemputan pertama daripada wakil stanza mahabbah..

dan bekenaan dengan borang UBM,sesiapa sahaja boleh mula mengisi..bukan lah menjadi risiko kepada penghantar borang UBM bahawa dia akan cepat-cepat ditaqdim sebaliknya terpulang kepada kita bilakah waktu yang sesuai untuk borang tersebut diproses..jika telah bersedia maka pihak UBM akan mengambil langkah seterusnya..dan menariknya UBM juga ada link dengan pelaja-pelajar dari negara lain sperti Jordan,UK,Malaysia juga kalau tak silap saya..*apa lagi kawan-kawan..gi cepat-cepat ambik borang UBM..Ceh cakap orangg..><*


SOALAN 4:
"TANPA ADAM SIAPALAH HAWA,TANPA ROMEO SIAPALAH JULIET..MANUSIA MEMANG DICIPTAKAN UNTUK SALING MELENGKAPI..NAMUN SEBAGAI MANUSIA YANG SIFATNYA MEMPUNYAI KEKURANGAN,PASTI SETIAP DARI KITA MENDAMBAKAN INSAN YANG SEMPURNA..YANG HENSEM MACAM...TUKARLAH TAK NAK AMITABH BATCHAN..SEBAB RAMAI CAKAP SEMALAM DIA TAK HENSEM..OK HENSEM MACAM SHAHID KAPOOR???*hindustan tak sudah..YANG CANTIK MACAM..ANGELINA JOLIE?TINGGI?KAYA?BIJAK?RAJIN MASAK?RAJIN MENGEMAS?ATAU APAKAH SEBENARNYA CIRI-CIRI YANG PATUT ADA PADA SESEORANG UNTUK DIJADIKAN CALON YANG SESUAI??

JAWAPAN OLEH DR YADIY:
*maaf tak ingat sangat point ni..:(

tapi penekanan penting yang diterangkan ialah berkenaan ciri-ciri sebenar yang patut dimiliki oleh bakal (suami/isteri) adalah melalui pemilihan yang paling baik iaitu melalui 4 perkara..dalam hadis nabi Muhammad saw bersabda bahawa nikahilah wanita itu atas 4 perkara iaitu keturunan,rupa paras,agama,dan harta dan sebaik-baik pemilihan.maka pilihlah lah mereka yang baik dari agamanya..jika baik agamanya maka baiklah peribadinya,baiklah akhlaknya..tambahan,sebaik-baik pasangan itu adalah dari kalangan mereka yang subur kerana salah satu tujuan utama perkahwinan adalah untuk memanjangkan generasi umat nabi Muhammad saw...


SOALAN 5:
"RAMAI YANG MENGATAKAN BERCINTA SELEPAS NIKAH ITU LEBIH INDAH.SEPERTI CINTA SAIDINA ALI DAN SAIDATINA FATIMAH.JADI APAKAH TIDAK WUJUD CINTA SEBELUM NIKAH?DAN JIKA INGIN BERCINTA SEBELUM NIKAH ATAS SEBAB MENGENAL BAKAL SUAMI/ISTERI,ADAKAH IA DIBENARKAN??DAN SATU LAGI SOALAN YANG SERING HANGAT DIPERKATAKAN,AKHOWATDI MESIR INI SUKA MEMAKAI CINCIN..KATANYA UNTUK LANGKAH KESELAMATAN DARIPADA GANGGUAN ARAB..TAK TAHULAH KALAU BETUL-BETUL DAH BERPUNYA KAN?:),SEBUT PASAL BERTUNANG,RAMAI YANG MENGATAKAN TIDAK MANIS MEWAR-WARKAN PERTUNANGAN.JADI MENGIKUT SITUASI MASA KINI,WAJARKAH PERTUNANGAN DIHEBAHKAN ATAU PERLU DIRAHSIAKAN??SERTA BAGAIMANA PULA LAYANAN SESEORANG ITU KEPADA TUNANGANNYA SEBELUM DIIJABKABULKAN??"

JAWAPAN OLEH DR.AFIQ:
cinta sebelum nikah..mungkin term yang biasa diguna pakai pada masa kini ialah "couple"..adakah couple ini dibenarkan dalam Islam..seperti yang diterangkan oleh dr.Yadiy,adakah couple itu tidak melalaikan kita??jom sama-sama semak..kalau sekadar bercouple dan asyik bergayut di telefon,membazir masa melakukan perkara yang lalai..sekadar tanya dah makan?dah bangun solat?dah baca quran??ya..nampak macam cinta islamik kan..menyuruh ke arah kebaikan..tapi niat tak menghalalkan cara..walaupun kita mengajak ke arah yang lebih baik,tetapi harus disedari bahawa kita bukanlah orang yang layak untuk memperingatkan mereka sebaliknya tanggungjawab itu adalah di bawah tanggungan ibu bapa mereka untuk menjaga segala amal ibadah seharian anak mereka..
terkesan sekali saya dengan kata-kata panel..

"sekiranya kita yang masih belum berkahwin sudah berani-berani menjalin hubungan dengan oran lain,cuba bayangkan jika perkara ini dilakukan oleh anak-anak kita suatu hari nanti..kita mahu tengok anak kita asyik bergayut dengan boyfriend/girlfriend mereka??keluar dating??lakukan maksiat yang konon-konon ringan..adakah kita sebagai ibu bapa sanggup melihat anak kita melakukan maksiat??

renungkan~~~~~~~~~~~~~~~~


sebenarnya apabila antara lelaki dan wanita itu apabila mereka telah mengetahui perasaan masing-masing dan bersetuju untuk berkahwin,maka secara syariatnya bukan secara adat..mereka telah dikira bertunang..jika terikatnya ikatan pertunangan antara mereka maka haramlah untuk orang lain datang untuk meminang salah seorang dari mereka untuk dijadikan bakal isteri/suami..berkenaan pertunangan pula,sebenarnya tidak seharusnya kita menghebahkan pertunangan kerana melalui hadis nabi yang mengatakan "sembunyikan pertunangan,hebahkan perkahwinan"..apakah hikmah disebaliknya??mengapa perlu disembunyikan pertunangan??ya kerana dia masih bukan milik kita..sesorang itu masih belum menjadi milik kita selagi mana ikatan yang sah ijabkabul terlafaz.dan bilamana terikatnya hubungan pertunangan..bukanlah lelaki/perempuan itu bertunang sesama mereka tetapi mereka juga telah mula mengikat satu perhubungan antara ahli keluarga masing-masing..jadi demi menjaga maruah keluarga masing-masing maka perlu dirahsiakan pertunangan bahkan jika pertunangan ini tidak membawa ke alam perkahwinan maka ia tidaklah menjatuhkan aib antara satu sama lain.

SOALAN 6:
"PALING MENARIK SAYA KIRA DI MANA IA BERKAITAN PERIGI CARI TIMBA..ADAKAH MASIH WUJUD PERIBAHASA INI ATAU KATA SEBENARNYA,ADAKAH BOLEH ATAU LAYAK UNTUK SEORANG WANITA ITU MENTAQDIM/MELAMAR LELAKI YANG DIRASAKAN SESUAI UNTUK MENJADI IMAMNYA??APAKAH CARA TERBAIK DAN SEKIRANYA DITOLAK BAGAIMANA CARA UNTUK MENGHADAPI SITUASI INI??"

JAWAPAN OLEH DR.SARAH SURAYA:
ya!!! boleh!!..lelaki suka sebenarnya jika perempuan mentaqdim mereka kerana tak perlu mereka susah-susah nak cari calon..kak sarah tak tipu..(tapi pelik sikit lelaki dalam dewan katanya tak mahuuuuu)..hahaha..tak normal barangkali mereka ini..opppppssss...:P..seperti kisah Khadijah melamar Rasulullah..maka tiada sebab untuk seorang wanita itu melamar sesorang yang dirasakan sesuai untuk menjadi suaminya..bahkan tidak perlu risau sekiranya lamaran ditolak..kerana setiap dari kita perlu bersedia sekiranya kita tidak berjaya memiliki apa yang diimpikan..kerana Allah juga pernah berfirman bahawa..setiap apa yang Allah kurniakan jika kita tidak mampu memilikanya lagi maka percayalah bahawa Allah sedang mengaturkan sesuatu yang lebih baik untuk kita..jika dari luh mahfuz lagi Allah telah menetapkan siapa jodoh kita,dan kita pula mengimpikan orang lain yang bukan milik kita maka ia tetap tidak akan terjadi..janji Allah itu benar..hanya bersabar dan berdoa..jika ia benar milik kita..pasti Allah akan membuka jalan dan ruang untuk kita memiliki apa yang kita impikan..wallahua'lam

**************************************
sekian.....

inilah antara soalan-soalan yang berjaya dikemukakan oleh saudari moderator.moderator agak segan sebenarnya memberikan soalan-soalan panas sebini kerana sedar diri masih tidak layak ke arah "perkara yang dibincangkan"bukan kerana tidak bersedia tapi tkaut jika suatu hari nanti diuji,adakah masih berada di takuk yang lama???bersediakah mengawal hati dan menjaga perasaan untuk perkara yang lebih aula..

walau  bagaimanapun...alhamdulillah kerana Allah telah memberi peluang yang sebaiknya semalam kepada semua warga stanza mahabbah untuk saling bermuhasabah dalam berbicara soal fitrah terbesar dalam hati setiap manusia iaitu fitrah suci berkaitan "cinta"...insyaALLAH moga dengan bertambahnya ilmu ini kita semua semakin matang dalam membuat keputusan..yang mana silap dan perlu dibetulkan maka wajib kita meninggalkannya dan memperbaiki kesilapan-kesilapan..Islam TIDAK KEJAM..kerana Islam itu indah maka disalurkan cara-cara yang sebaiknya untuk memelihara cinta kepada manusia..

dan muhasabah juga buat diri yang kerdil ini..tanya balik diri ini..
"apa cukup dan sempurna hubungan aku kepada Sang Pencipta yang Maha Agung Allah azza wajjalla untuk aku membina hubungan yang baik dengan manusia???"

"dan apakah sudah cukup sempurna tanggungjawab aku kepada kedua orang tuaku sehingga aku yakin bahawa aku pasti bukan milik ibu bapaku sepenuhnya jika terlafaznya ikatan mulia itu suatu hari nanti?"

bukan sempurna yang menjadi asbab untuk menerima cinta manusia tetapi dengan cara "menyempurnakan" diri dengan sebaiknya nescaya Allah juga tidak menangguh lagi anugerah darinya kepada kita iaitu insan yang turut "sempurna" kepada kita untuk kita sama-sama melangkah ke arah pembentukan insan yang soleh dan solehah hendaknya..aminnnnnn..

segala keterlanjuran bicara dari diri ini kudahulukan dengan ribuan kemaafan andai terasa hati dengan bicara penaku ini..jika terasa itu membuat kita sedar bahawa kita perlu mengubahnya maka perbetulkan ia..jangan biar diri kita kekal dan setia bersama kejahatan dan maksiat yang ditopengkan kebaikan oleh syaitan laknatullah..wassalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh..




Monday, 12 May 2014

SEUNTAI KATA UNTUK DIRASA;ADA JODOH BERTEMU LAGI KITA

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

"JANGANLAH KAMU BERSIKAP LEMAH,DAN JANGANLAH(PULA) KAMU BERSEDIH HATI,PADAHAL KAMULAH ORANG YANG PALING TINGGI(DARJATNYA) JIKA KAMU ORANG YANG BERIMAN"
(AL-IMRAN:139)

PENAKU BERGERAK DI BAYANGAN YANG NYATA
MENGUKIR KISAH SUKA DAN DUKA
PAHIT MANIT KUHADAM UNTUK DIRASA
INI TEMPATKU MENUKIL RASA
BUKAN SIMPATI KUHARAPKAN DARIMU
APATAH LAGI PERHATIAN YANG TIDAK KUJEMPUT
CUKUPLAH SEKADAR MENGAMBIL IKTIBAR
UNTUK KITA SAMA MERASA
SAMA BERFIKIR
DAN SAMA BERMOHON
AGAR SEGALA KISAH NUKILAN
MENJADI PEDOMAN DI MASA DATANG

Setiap orang punya iman,setiap orang punya kekuatan.dalam tidak sedar,kadang-kadang Allah telah menghantar ujian kepada kita untuk melihat sejauh mana iman kita bertindak untuk mengatasi ujian dariNYA.bukankah Allah tidak akan membebankan hambaNya melainkan atas kemampuannya sahaja.

Dan semalam aku turut diuji,mencari hikmah di sebalik musibah.kerana bukan sekali kurasainya..ini adalah kali kedua ditimpa ujian yang sama.namun aku pasti Allah tidak pernah kejam kepada hambaNYA.Allah sedang memberi kasih sayangNya padaku agar tidak putus-putus dari mengingatiNya..Allahu..

seingat aku,pada Oktober 2012,sesuatu yang sangat berharga bagiku telang hilang dicuri semasa ketiadaanku di asrama.barang yang paling mahal pernahku miliki dan dapatnya sebelum kakiku menjejakkan kami ke bumi kinanah ini,namun jodohku tidak panjang dengannya.laptopku telah hilang lenyap dirampas orang..sedih tidak terkata kerana ralat.mula timbul persoalan,"mengapa aku diuji begini?"

namun dukaku terubat sebaik sahaja aku bertindak menggantikan kehilangan laptopku itu dengan sebuah gajet yang tidak pernah kuimpikan untuk memilikinya.kerana fungsinya yang bukan sahaja boleh dijadikan seperti laptop,malah boleh digunapakai sebagai mobile juga telah membuatkan aku tekad untuk membeli sebuah ipad.yalah,aku mana pernah miliki telefon canggih,disaat orang sudah memilikiki smart phone,aku masih setia dengan telefon murahku.tetapi kehadiran ipad itu telah membawaku lebih dekat ke alam maya dunia tnpa sempadan..kerjaku menjadi semakin mudah waaupun tidak lagi bersama laptop..

setelah hampir dua tahun aku menggunakannya,datang musibah yang tidak diduga..
bermula diawal pagi semalam,tidak pernah aku suka-suka membawanya ke kuliah.jika mula membelinya dulu aku sedikit "jakun" kerana ke hulu ke hilir kubawa ipad yang berat itu.konon itulah "telefon canggih" aku,mudah diguna pakai..huhu

namun semalam,sebaik sahaja kelas tamat,aku berpakat dengan housemateku untuk ke Mansyiah,perjalanan yang agak sesak di jalanan membuatkan aku sedikit kepenatan ditambah membawa ipad yang beratnya "bukan kepalang"

lalu sebaik tiba di kedai kesukaan pelajar Malaysia iaitu kedai tudung "murah",aku tanpa berlengah terus meletakkan beg yang berat itu di atas meja kosong di dalam kedai tersebut.huhh hilang lenguh bahu..Pak cik yang melihat beg itu bertindak untuk mngalihkan beg itu diruang tepi untuk menyandarkan beg aku,dari jauh aku bersuara "maalisy" kerana serba salah pula menumpang mejanya.katanya tidak mengapa.

namun,sebaik sahaja selesai aku membuat bayaran untuk tudung yang dibeli,ku capai beg untuk pulang,sebaik kulihat ke dalam beg tersebut..IPAD????AMMU,FIN IPAD??FI IPAD HENA..AMMU FIN IPAD???

Ya Allah,rasa tidak percaya ruangan dalam beg ku telah menjadi kosong tanpa ipad..lantas baru aku tersedar,bukan aku dan housemateku sahaja yang masuk ke dalam kedai tersebut,secara kasar seingat aku adalah dalam 10 orang bertukar masuk membeli tudung di sana.namun atas kecuaian aku,salah seorang dari mereka telah "berjaya" merompak ipadku..

hati mula gelisah..di mana??di mana ia???

berlari-lari aku keluar untuk mencari orang-orang yang pernah masuk ke kedai tersebut untuk menjejaki kembali ipadku..namun kosong!!tiada siapa yang kukenal.tiada lagi muka-muka yang pernah masuk tadi...

selepas pembeli-pembeli lain beredar dari kedai tersebut,aku mula bertanya kepada pak cik tersebut
"ammu,enta kenal sesiapa yang datang membeli tadi?"
betulkah bukan kamu yang mengambilnya?,lantas dia menjawab..
"wallahi ana tak ambil"
sekali lagi kupandang matanya takut-takut ada sesuatu yang disembunyikannya
"demi Allah enta tidak mengambilnya?"
dia meihatku dan berkata
"awak anggap saya berani ambil barang orang?saya ada di kedai saya ni setiap hari dengan kerja saya"(lebih kurang kot maksudnya)
"maaf ammu,saya bukan memfitnah tapi saya tak nampak dan saya tak tahu siapa yang mencurinya"dia mengangguk tanda memahaminya dan dia berkata
"awak ada nombor password atau nombor siri dari kotak ipad awak??ambik nombornya dan pergi ke balai polis untuk buat laporan,mesyi??"

tanpa berlengah aku berlari mencari teksi untuk pulang ke rumah..maka bermulalah sesi "berair mata hindustan" dalam teksi,tanpa henti aku menangis,pak cik teksi mesti dah pelik..hahaa..apa boleh buat,ratu air mata..tiba-tiba kuterima pesanan ringkas melalui whatsapp dari housemateku yang masih di Mansyiah
"balik nanti jangan buat apa-apa lagi,ambik wuduk dan solat zohor dulu dan doa banyak-banyak.yakin dengan Allah"
air mataku terhenti..terima kasih sahabat..

sebaik tiba dirumah hatiku bagai dicincang-cincang..mengapa sanggup dia mencuri????sedangkan dia juga beragama Islam..selepas solat laju aku mencari info di icloud di mana lokasi ipadku terkini,dan sebaik ku buka ruangan "find my ipad" kulihat signal keberadannya di satu lokasi yang tidak kukenali di Iskandariah ini.namun agak mendukacitakan apabila dilihat baterinya hanya tinggal 2 percent..dan 1 percent,dan akhirnya tiada lagi signal hijau ditunjukkan..sebelum ia kehabisan bateri,aku sempat menghantar isyarat "play sound to my ipad" and "activate lost mode to my ipad".bagiku ini sahaja yang dapat membantuku..

dan aku berserah.ku jejak kaki ke kedai yang pernah ku singgah untuk membeli ipad di situ,dan katanya.hanya satu jalan untuk trace kembali ipad awak iaitu dengan membuat laporan pois dan polis hanya boleh tolong untuk trace sekiranya pembeli mula meng"activate"kan kembali ia dan pengesanan dibuat melalui nombor siri ipad tersebut..

dan akhirnya..aku mengambil keputusan untuk tidak membuat laporan polis kerana aku yakin,apa sahaja yang boleh pihak polis lakukan.negara ini bukan seperti negara lain,hanya orang yang berada di sini yang faham keadaannya..hati kecil ku mula redha..dengan penuh kekuatan aku memaklumkan pada ahli keluargaku melalui "whatsapp family".hanya kerisauan yang aku fikirkan.apakah aku akan dimarahi keluargaku kerana kecuaianku??kerana ini bukan kali pertama aku kehiangan barang berharga..namun sangkaanku meleset..

"bukan rezeki kita angah,dah nak hilang nak buat macam mana,Allah nak ambik balik la tu nikmatNYA,nanti Allah gantikan dengan yang lebih baik!!"kata-kata semangat dari keluargaku..
dan rakan serumahku matun dan shida turut memberi kata-kata semangat.."apabila kita diuji itu tandanya darjat kita sedang diangkat olehNYA,mungkin Allah nak lihat sejauh mana kekuatan kita hadapi kehilangan yang tak seberapa ni,baru barang je,bayangkan kalau mak ayah kita??"

persoalan yang menimbulkan kekuatan dalaman rohaniku..sekian kisah musibahku..pada kalian yang membacanya,carilah pengajaran disebalik kisah ini..jadikan iktibar untuk sentiasa beringat..
jangan terlalu mudah cuai sepertiku..jaga dan awasi barang-barang berharga kalian walau di mana berada..

dan kepada pemilik-pemiik barangan apple,cepat-cepat check "find my iphone" di ruangan setting dan pastikan ia diaktifkan kerana ini cara terbaik untuk mengesannya sekiranya ia hilang atau dicuri..

dan paling penting,jika antara kalian diuji sebegini rupa,maka kembalilah kepadaNya,hanya dia mengetahui segala-galanya,hanya dia yang melihat siapa yang mencuri itu,aku tidak berani berkata apa-apa,moga Allah lembutkan hatinya kembali untuk memulangkan jika ia masih miikku..jika ia bukan lagi milikku maka gantikan dengan sesuatu yang lebih baik dari sebelumnya..walahualam,sekian..

mohon maaf sekiranya penulisanku ini menimbulkan sesuatu yang tidak baik,doakan aku sentiasa kuat dan moga Allah juga memudahkan urusan kalian.memelihara kalian dalam rahmatnya..

sayonara "GENENAKU" SAYANG...:).MOGA BAIK-BAIK KAMU BERSAMA TUAN BARUMU..ADA JODOH BERTEMU LAGI KITA..SOBBSS..



Friday, 9 May 2014

tak sampai dua bulan lagi??

cerah pagi di hari Jumaat yang indah ini,ditambah dengan lebihan masa,al maklumlah hari Jumaat nilah masa untuk bersantai-santai sikit..walaupun DB(tukar nama la DB=baca as Azifah la ye) tahu sepatutnya DB dah tak boleh santai-santai macam orang lain...ibaratnya kalau masa tu,orang lain ada 24 jam satu hari tapi masa DB hanya ada 12 jam sehari disebabkan kesibukan yang terpaksa disusun atur sehingga menjadi terlalu 'PACK'

secara kasarnya,masa yang berbaki untuk pulang ke Malaysia dan menjalani cuti musim panas hanya tinggal tak lebih dari dua bulan untuk pulang ke kampung halaman..namun,kali ini DB kurang merasakan ia waktu yang ditunggu-tunggu seperti dua tahun yang lepas di mana keseronokan perasaan untuk pulang ke Malaysia itu bagai orang yang diberi bulan jatuh ke riba..


menyedari akan hal ini,DB juga perasan apabila menelefon mak dan ayah di rumah..mak cepat-cepat mengingatkan agar fokus sepenuhnya pada pelajaran..jangan duk fikir sangat pasal balik tu..nanti takut fikir balik,belajar entah ke mana..baik mak baik ayah!!!

sebenarnya apa yang ditunggu dan dinantikan ialah dalam masa tak sampai dua bulan lagi,kita semua umat Islam akan meenerima kaehadiran Ramadhan al-Mubarak..macam tak percaya betapa sekejapnya masa berlalu..tanpa sedar,rasa macam baru je lagi pergi terawih sama-sama dengan maka dan ayah di masjid,rasa macam baru je lagi tolong mak buat kuih raya..

rasa macam kurang bersedia lagi untuk menghadapi puasa kali ini jika dilihat pada amalan harian..puasanya,mengajinya..jom sama-sama kita recheck!!

cuma satu peringatan untuk diri sendiri terutamanya,janganlah melakukan ibadah dengan sempurna apabila dalam bulan Ramadhan je,time Ramadhan la baru rajin nak bersedekah,rajin nak solat bangun malam,baru rajin nampak muka solat jemaah di masjid..rata-rata kita selalu macam tu,kalau bukan bulan Ramadhan,kosong sekosong kosongnya masjid..astahgfirullah..teguran untuk diri sendiri jugak..

ala kulli hal,semoga Ramadhan yang ditunggu ini sempat kita semua rasai..