background-image:url;background-positiohttp://2.bp.blogspot.com/-kz776bT5Cd0/T7NF5RpjWFI/AAAAAAAADyE/azjmsdZ-bJI/s1600/Background.pngn:top center; background-attachment:fixed; margin:0;

Tuesday, 27 September 2011

petua lagi..=)..ilmu itu milik kita semua...

Bismillahirrahmanirrahim...

pagi yg dingin..:)
nampaknya da hampir sebulan sy bercuti,bersantai,berehat di rumah..
kadang2 terpkir jgak..:"aku ni sronok duk umah,,kwan2 lain sume da memerah otak duk study kat pusat pengajian masing2..kwan2 sume busy skang kn ngn klas,kuliah..mcm2 lg la kn"..

n sy plak..mlm2 kijeny..study ngn blog ni je kot..hehe..
xpe2..xlme lg sy akn berhadapan dgn cbaran yg bsar utk mnuntut ilmu dalam bidang yg sy impikan selama ni..InsyaAllah..

insyaAllah pada kali ni..sy nk berkongsi sedikit petua yg boleh kite amalkn dlm menuntut ilmu..
untuk pedoman kita bersama agr mendpat ilmu yg dberkati..dan diredhaiNya..
sama2 kite kongsikan ea...

Keyakinan, kepercayaan and keimanan kepada Allah SWT 
"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman." [23:1]
Iman dan kejayaan disebut oleh Allah SWT dalam ayat yang sama. Maka imanlah faktor utama kejayaan.

Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati
"iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya." [23:2]
Lakukan satu-satu perkara dalam satu-satu masa. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari. Lakukan dengan sepenuh hati, bukan sambil lewa.

Jaga hubungan antara lelaki dan perempuan
"dan orang-orang yang menjaga kehormatannya. kecuali terhadap isteri-isteri mereka, atau hamba yang mereka miliki, maka mereka (isteri dan hamba) dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari dibalik itu, mereka itulah orang-orang yang melampaui batas." [23:5,6,7]
Janganlah kita menggunakan alasan belajar untuk melanggari batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi, misalnya dengan studi berdua-duan, kemudian pulang ke rumah berpimpin tangan, atau asal tertekan je mesti nak bergayut atau berchatting dengan kawan lelaki/perempuan anda.
         

Jujur, amanah
" dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya."[23:8]
Bukankah kita telah berjanji dengan pihak penaja dan ibu bapa kita untuk belajar bersungguh-sungguh? Lebih penting lagi, bukankah kita telah berjanji dengan Allah SWT untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang pelajar yang telah dipinjamkan-Nya kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip ilmu, pengalaman dan pahala buat bekalan di akhirat sana?
Elakkan menipu ketika peperiksaan. Andai penjaga peperiksaan meminta kita berhenti menulis kerana masa sudah tamat, jangan pula kita terus menulis. Sebaliknya sebutlah "Bismillahi tawakkaltu 'ala Allahi wala haula wala quwwata illa billahil 'azim."

dan sedikit prkongsian tntang adab2 dalam menuntut ilmu..
@Bersabar dalam menuntut ilmu@
@Tulis setiap yang dipelajari@
@Beradab dengan orang yang memberi ilmu@
@Tidur yang sedikit@
@Kurangkan berkata-kata yang tidak menfaat@
@Menjahui dari kenyang yang berlebihan@


kawan2... ni la serba sdikit perkongsian yg dpt sy berikan dalam entry kali ni..
insyaAllah smoge kite berjaya menjadi insan yg cmerlang di dunia dan di akhirat..amiin...

-sumber(iluvuislamcom)-

sekian..WASSALAM...







Sunday, 25 September 2011

kisah hati....

Bismillahirrahmanirrahim...

-SEMAKIN KUAT PENDERITAAN YANG DIHADAPI,SEMAKIN 
BERTAMBAH CINTANYA PADA ALLAH-
-SEMAKIN BESAR UJIAN YANG MENIMPA,SEMAKIN TABAH HATI HAMBANYA-

Alhamdulillah..bru je abis tgok drama stanza cinta(kisah hati)..=)
start dari first episod,xprnh sy miss tgok drama ni..xtaw la knape cite ni mcm bwak sesuatu tuk sy..bagi yg tgok citer ni..mmg dpt rase yg cite ni best kn...

tp..raseny mgkin ni mlm last dpt follow cite ni,,,,
mggu dpn da xberpeluang nk tgok cite ni lg.....aptah lg kat tmpat org nnti,,,msti xde mse nk tgok..
*arap dpt tgok citer ni lg...


bagi sy,,cite ni byk bg moral yg positif kat kita...wlaupun elemen besar yg di bawa dlm cite ni adalah CINTA..tp kita sbenany dpt byk lg imej positif dri cite ni..
*MENGAJAR KITE UNTUK SENTIASE MENJAGA HUBUNGAN DENGAN PENCIPTA,,
ALLAH YANG MAHA ESA....
*MENJAGA BATAS PERGAULAN DALAM SESUATU HUBUNGAN...
*AND..UTK DIRI WANITA..BERUSAHA MENJADI YANG SOLEHAH...
(soleh untk solehah...solehah utk yg soleh...)
insyaAllah.....

mmg bahagia jadi insan yg bernama AMNI SORFINA(ketenagan yang suci)...=)
walaupun mcm2 pnderitaan dihadapi..namun masih kuat dan mampu tuk menghadapi 
hari2nya sebagai wanita muslimah..
sy nk jd cam amni sorfina...heehe...

paling best dlm cite ni..perjalanan cinta amni sorfina..:)
fitrah cinta..xpe kite semua diciptakan dengan perasaan ni secara fitrah..
k..xnk ckp lbih2 sal CINTA..hehe..
pepun..sy mmg suke sgt cite ni..arap dpt tahu akhir cite ni cmne wlaupon pas ni da xdpt tgok..
n arap jgak dpt miliki novel ni..


KARYA NURULL HALAWATI..

*ade gaye mcm nk promote cite stanza cinta plak..heehe..xde niat ok..=)

sekian..wassalam..@_@

Friday, 23 September 2011

selangkah mendamba bahagia

Bismillahirrahmanirrahim...

HEART OF HAPPY AND PEACEFUL....@_@

alhamdulillah..syukurku panjatkan padaMu Ya Allah..
kadang-kadang..hati kerap dirundum resah...
kadang-kadang..hati kerap diuji dgn ksedihan..
kadang-kadang..hati sering dbisikkan dgan suara-suara kelemahan...

tp..diri ini bersyukur Ya Allah...
walau sebesar mane ujianMu...baru ku dberi erti sebenar REDHAakn ketentuanMu..
-Allah tidak akn mnguji hambaNya dengan ape yg tidak termampu oleh mereka..-

ya..mase utk KU bersame org2 tersyang da smakin suntuk..KU x punya banyak mase lg..
KEKUATAN..ya,,,kekuatan la yg harus KU kmpulkan..
walau hati ini tersmpan seribu masalah..:(
namun..KU mesti..harus..wajib..patut tnggalkan sume pnderitaanny..
krana..dri ini sudah SELANGKAH MENDAMBA BAHAGIA..


SENTIASA MENDAMBAKAN BAHAGIA..
BAHAGIA BERSAMA ORANG-ORANG TERSAYANG..
BAHAGIA BERSAMA REDHA-NYA...
AMIIIN...=)


@HAKIKAT BAHAGIA....best lgu UNIC ni..hehe@


Wednesday, 21 September 2011

baby..baby..baby..

Bismillahirrahmanirrahim...

baby..baby..baby..haha..ni bkn lagu la..
sebenanya sy just nak citer sal baby..*bdak kecik la lg sng kn..
yela..kadang2 terpikir jgak..ble usia da mkin mningkat tua..ohh silap..da jiwa mude
  ni..:D..mcm2 la gangguan emosi..happy la..takut la...sedih la..tp klo tgok BABY2 yg cute mute ni..tenangny rase hati..yelakan..mcm tu jgak mase kite kcik2..makan pkai sume ibu bape yg sediakan.tp ble da bsar..
smpaila mse kite tuk brdikari sndiri...mase baby2 dlu..xde la rse tensen2 ke..sedih2 ke..:(..tp
 tu la lumrah khidupan..kite sbagai hambaNya hany mnumpang di muka bumi ini dan prjalanan
 kite semua adalah sama iaitu mngumpul sebanyak-banyk amalan untk bkalan akhirat..
.insyaAllah..sama2 kite brusaha tuk mencri keredhaanNya dan beramal dgn amlan yg
 dtuntut olehNya supaya kite dpt meraih gnjran sepertimana yg djanajikan Allah kpd
 hambaNya yg briman..

so...the moral of this story..
*sntiasela kite bemuhasbah diri dgn ape yg tlah kite lalui...:)
*hidup kne sntiase ceria..mcm baby..baby...baby..:p
and lastly..sayangilah baby..sy suke baby...sy sayang baby...;)














comelkan baby2 ni..:)
*********

Sunday, 18 September 2011

Bersabarlah duhai sahabat...


Bismillahirahmanirrahim....
"... Dan Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan." - (Surah Ali-Imran : 148)
Tertarik sungguh pada `untaian kata2` yg sy bce sbentar td..sungguh mneyentuh prasaan diri ini sbg wanita...Ya Allah..Kau ampuni dosa2 kami..sesunguhnya kami bertaubat kpadaMu Ya Allah..kami mnyesal atas dosa2 kami yg lalu..sesunnguhNya Engkaulah Tuhan yg Maha Pengampun..

wahai shabat..sama2 lah kite meluangkan sdikit masa untuk mnghayati bicara nasihat ini sebagai penguat hati kite untuk sentiasa memiliki cintaNya..insyaAllah..


Duhai insan,
Jiwamu terasa kosong?
Perlu peneman,
Kekasih hati yang prihatin,
Pengisi jiwa ragamu itu.
Tapi tahukah kamu,
Cinta yang kamu dambakan itu menyakitkan.
Sering pula ia mengecewakan,
Selagi dia belum halal untukmu,
Selagi itu ia menyeksakan jiwamu.
Kamu dan dia belum ada ikatan,
Itu hakikat...

Isikanlah hatimu itu,
Jangan biar kekosongan menyelubung dirimu,
Berimanlah.
Yakinilah.
Bahawa Dia itu sentiasa dekat,
Amat-amat dekat,
Amat amat amat dekat.
Dia tahu kamu sedang berduka,
Dia Maha Tahu betapa berat ujian yang menimpa,
Dia mendengar segala rintih jiwamu itu,
Dirimu itu milik-Nya,
Dan pada-Nya jua ada pengubat jiwamu yang lara.
Isi hatimu...
Dengan cinta-Nya,
Syukurmu atas nikmat-nikmat yang kamu peroleh tidak terhitung jumlahnya.
Pengharapan yang kamu gantung hanya pada-Nya.
Sungguh,
Ia dapat menenangkan jiwa,
Setenang-tenangnya.
Bertawakkallah kepada-Nya
Yakinlah,
Dia punyai aturan untukmu,
Dan pastinya ia yang terbaik!
Sedang manusia itu hanya mampu bersangka-sangka...
Duhai insan,
Isi hati kecilmu itu...
Kerana sesungguhnya Dia sentiasa ada...!

Alhamdulillah..sungguh terkesan di hati..semoge kite dpt bersama2 menuju redhaNya..
-insan yang masih mencari-

Wednesday, 14 September 2011

ISAKANDRIAH..alexandria..MENANTI DENGAN PENUH DEBARAN..

Bismillahirrahmanirrahim...=)

mkin lame..mkin bdebar raseny...mcm prsaan da skang ni..b4 that..i want to tell that
 i already know the date of my flight to Egypt..=)...predeparture on 29 okt..n my flight on 3 okt..
Ya Allah..SEDIHny...xlame da nk tggalkn keluarga n rkan2 di malaysia...GEMBIRAnya..pertama kali menjejakkan kaki ke luar ngara,MESIR oh bumi anbiya` yg tlah lame menjadi idaman sy..TAKUT..mcm mne nk adapt dgn tmpat bru ni..org arabbb???oh noo..BERDEBAR...mcm mne perjalanan nnti..moge dpermudah perjalanan...MALAS....oowh ini la penykitny..ble da wat list brg2...aduhai..banyaknye..ni yg mlas nk prepare ni...serabut2...alahai.mmg mcm2 da prasaan..

banyak ni ke nk kne bawak??


Tapi ape-ape pun..yg pnting sy kne bersedia dari sekarang..get ready ZIFAH..be strong k!!!..selalu je kite dengar kn...setiap kesusahan pasti diiringi dengan kesenangan..insyaAllah..
demi sebuah perjuangan..akan ku korbankan segala yang disayangi..demi sebuah kejayaan yang akn mmbawa pulang kepadaku ape yg dtggalkan..amiiinn...:)..

ISKANDARIAH..WAIT FOR ME K!!!


and...yang pling pting skarang ni..betulkan niat agar hati sentiase ikhlas demi menuntut ilmu di jalanNya..amiiin...


with the full hope of a successful  muslim doctor soon...insyaAllah..=)
@_@

Monday, 12 September 2011

Petua untuk HATI..:)

Bismillahirrahmanirrahim..

Alahmdulillah masih diberi kesempatan untuk menikmati keindahan ciptaanNya..Teruja betul HATI ini
 untuk mencoret-coret di blog baru ...=)..bicara tentang HATI ea..ok..;)..HATI selalu dikaitkan dengan
  persaaan..gembira,:). &.sedih..:(..


tapi pada kali ini sy ingin bercerita tentang HATI yg sedang berduka..yg pastinya memerlukan penawar untuknya kembali gembira..andai HATI sering berduka..inilah petua yang boleh merawat duka di HATI..sama- kite renungkan.. 

  • Amalkan tasbih, tahmid dan takbir - Inilah petua yang diberikan oleh Rasulullah SAW kepada anaknya Siti Fatimah..

  • Sibukkan diri dengan sesuatu - Lakukan aktiviti yang boleh melupakan segala kekusutan seperti perbanyakkan membaca al-Quran & pelbagai bahan bacaan, terlibat dengan aktiviti usrah, kemasyarakatan dan sebagainya.
  • Luahkan perasaan anda - Bermacam cara boleh digunakan untuk meluahkan perasaan. Carilah seseorang yang paling anda percaya (sebaiknya yang ada pertalian darah atau orang yang arif dalam agama), menulis diari atau catatan harian, menulis blog dan sebagainya.
  • Berdoa - Mohonlah kepadaNya. Ingatlah, doa itu senjata bagi orang mukmin.
  • Senyum - Apabila berada dalam tekanan, cubalah untuk senyum. Senyumlah dihadapan cermin dan lihatlah diri anda yang sedang tersenyum. Ia mampu menenangkan fikiran dan hati.
senyum k!!
.....Hati yang mengingati Allah SWT.. iaitu hati yang tenang, redha dengan dunia dan akhirat.



....Setiap ujian itu pastinya ada hikmah.. dgn itu bersabar lah... 'Ya ALLAH, berilah daku pahala atas musibah ini. ...dan gantikanlah musibah ini dgn sesuatu yg lebih baik untuknya'.. ~


....LA TAHZAN..INNALLAHAMA`ANA..