background-image:url;background-positiohttp://2.bp.blogspot.com/-kz776bT5Cd0/T7NF5RpjWFI/AAAAAAAADyE/azjmsdZ-bJI/s1600/Background.pngn:top center; background-attachment:fixed; margin:0;

Monday, 23 July 2012

#Ramadhan : Suasana tarawih :)

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Dari Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda:
"Sesiapa yang mendirikan solat (Tarawih) dalam bulan itu dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu."

alhamdulillah..syukur padaNya kerana masih memberikan ruang pada kita untuk merasai nikmat bulan Ramadhan dengan Amal ibadat yang dijanjikan dengan ganjaran besar olehNya..
apatah lg saya dan rakan-rakan berpeluang untuk menunaikan solat tarawih berjemaah bersama warga Iskandariah yang tidak terkira ramainya..Alhamdulillah..sungguh bermakna pengalaman ini..:)

gami'Ibrahim..

Allah memberikan ganjaran yang berganda kepada hambaNya yang menunaikan solat sunat tarawih pada malam ramadhan..jika kita berfikir sedalamnya dari hati..apakah kita tegar meninggalkan amalan solat sunat ini yang hanya dilakukan setahun sekali..betapa ruginya bagi mereka yang meninggalkannya..

solat sunat tarawih berapa rakaat yang paling afdal ye kawan-kawan??
kalau tak silap saya,,,adalah paling afdal kita mengikut sunah nabi iaitu menunaikannya sebanyak 8rakaat berserta witir..kalau nak buat lebih pun tak de salah..bergantung pada imamnya..:)

*teringat pulak zaman kecik-kecik dulu.pergi ikut ayah solat tarawih tapi tak tahu apa tujuan solat banyak-banyak..bila nak habis ni,kenapa ulang solat lagi,bising-bising sampai kena marah..haha..rasanya semua kita yang pernah jadi kanak-kanak ni  ada pengalaman macam tu kan..:)tapi sekarang,,da besaww..da tahu apa sebab solat tarawih..

so,bila da tahu..kena la amalkan ye..banyak manfaatnya..:)
tapi ingat,,jangan tersalah niat pula melakukan amal ibadat hanya semata-mata kerana Ramadhan..
sebaiknya.tajdidkan niat kita untuk melaksanakan amal ibadat semata-mata kerana Allah..dan mengharapkan redhaNya dalam setiap perkara yang kita lakukan ini agar sentiasa diberkatiNya..

baiklah..semoga Ramadhan kali ini menjadi lebih baik dari sebelumnya..aminn..

*SUASANA TARAWIH..:)




















Sunday, 22 July 2012

#Ramadhan:Bazar Ramadhan kami.:)

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

SELAMAT BERPUASA HARI KE -3..:)

ayam goreng..ayam goreng..2 singgit..
nasi kerabu..nasi briyani..
ayam percik...lai chi kang..semua adee...:P

kat sini ke???
haha..hebatnya pak arab dan mak arab masak juadah melayu ni..tu kan semua menu2 yang ada di bazar ramadhan..hihi
so,apa yang ada kat Alex ni...walaupun xde mkanan best-best..tapi kita ade suasana 
yang best-best..
nilah petang RamAdhan kami..




tram@train..:D


OK..da selesai jalan-jalan di Alex??...
jom kita bukak pose pulak ye..:)..jangan lupa baca doa buka puasa..
****************



Thursday, 19 July 2012

#Ramadhan : pertama kalinya di sini

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

RAMADHAN..teruja malam ni nak berkongsi rasa di hari pertama menyambut kedatangan ramadhan di bumi anbiya ini.Setelah sekian lama kutinggalkan ruangan contengan ini,tiba-tiba rasa sayu di hati memikirkan  perbezaan yang pertama kalinya saya rasai di sini.

"Betul ke puasa esok ni?",terngiang pula pertanyaan rakan sebilik..ya,memang sangat asing..asing merasakan kali pertama bersahur di tempat orang*walaupun sebenarnya ada beza ke makan pagi-pagi buta kat mana-mana pun?hehe..

Alhamdulillah,Allah masih memberi peluang untuk kita semua merasai semula kedatangan Ramadhan yang sangat-sangat ditunggu ini...sebenarnya terdetik juga di hati ni,mm,takut pulak rasa nak mula puasa esok..pertama sebab 30 hari ni da tak boleh makan da siang-siang,keduanya,da makin dewasa ni,makin banyak la dugaanya bulan puasa..berperang dengan nafsu diri tu adalah ujian paling berat dalam bulan puasa ni..

la budda,:)..kita sama-samalah berusaha untuk berjihad di bulan mulia ini dengan melakukan ibadat-ibadat yang dituntut dengan sempurna..insyaAllah,semoga kita semua dapat menghadapi bulan ramAdhan ini dengan sepenuh semangat dan sentiasa istiqamah dalam melakukan ibadat..

oowh,menariknya di sini..kata orang,bulan puasa di mesir ni kemeriahannya berganda-ganda..tarawihnya 1 juzuk al-quran setiap malam..subhanallah..manisnya bulan mulia ini..biahnya yang terpelihara..Alhamdulillah..

so,bermula pada hari esok,,jom sama-sama kita mulkan hari pertama puasa kita dengan semangat dan niat yang baru..

p/s: kami di mesir puasa awal sehari dari orang malaysia..selamat bersahur...heeheeh
sahur pukul 2 pagi..:)


oklah..sambung study pulak..mm,2 modules da settle..tinggal lagi 2 je..yeayy,,Malaysia,lagi 5 hari..wink-wink..:D

SELAMAT BERPUASA !!!::)
IKHLAS DARI TUAN PUNYA BELOG..HEHE..

Saturday, 7 July 2012

counting the days

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

days to go.........
my final exam..moga Allah permudahkan semuanya..


days to go..........
ramadhan will come again..ahlan ya ramadhan..Allahummabalighna ramadhan.
my first day of fasting in egypt..too far from my parents..
"fawassikillahummarabbitatha"

days to go.....
i cant wait for this..
ready to come back to malysia..good bye egypt..:)


days to go....
the most special day for me..
then,officially i will become 19th y.old..oh no,,
but still ok as its not change to 20..:(

days to go...
my mother's birthday..
 i wish i can give the best present for her..miss u mom,dad also..<3

n most waiting for all of us...
anytime...hmm,bila2 masa je kita akan dipanggil olehNya..just prepare yourself to become a true muslim and mukmin to get the jannah..wallahi...lailahaillallah..xperlu count down..itulah kematian kita..anytime it will come.

********************