background-image:url;background-positiohttp://2.bp.blogspot.com/-kz776bT5Cd0/T7NF5RpjWFI/AAAAAAAADyE/azjmsdZ-bJI/s1600/Background.pngn:top center; background-attachment:fixed; margin:0;

Saturday, 29 October 2011

hati...anugerah berharga dariNya..

Bismillahirrahmanirrahim...


bicara hati....:)
alhamdulillah..kite sebagai makhluk di muka bumi ini dikurniakan dengan anugerah yang tidak ternilai harganya iaitu..sekeping hati...
pernah tak kita terfikir..apakah fungsi sebenar hati??
kadang2..perasaan kite sering berubah2..daripada gembira..tiba2 kite begitu mudah sekali untuk merasakan perasaan duka..perasaan yangg hanya mampu kite rasai..sedangkan orang lain tidak merasakannya...
ITULAH KUASA HATI...

kadang2..kita merasakan ade sesuatu perasaan yang seolah-olah berbisik kepada kite..sememangnya dirasai oleh semua insan..sama ada ke arah kebaikan mahupun kejahatan..dari manakah ianya datang?..ya,,
ITULAH KUASA HATI...

kadang2 jugak..kite begitu mudah merasaai dan mengahayati kesedihan yang dirasai oleh orang lain..
adakah hati kita berhubung dgn hati orang lain??
jawapannya benar sama sekali...manusia diciptakan hatinya untuk saling berhubung dengan insan yang lain..
ITULAH KUASA HATI...

begitu besar nikmat yg Allah berikan kepada kita dengan hanya ciptaan sekeping hati kepada setiap makhluknya...dan nikmat terbesar hati..ia merupakan tempat untuk kita berhubung dgn Allah..yakni..hati yang sentiasa berhubung dengan Allah akn merasa betapa dekatnya hubungannya dengan Allah..=)...

oleh itu...selagi nadi kita masih berdenyut..selagi mata kita mampu melihat..selagi badan kita masih mampu bergerak..dan,,selagi hati kita masih belum menajadi 'keras'...ambillah peluang yang masih ada ini untuk kita sama2 memperbaiki kelemahan diri kita..memperbaiki kelemahan hati kita..insyaAllah...Dia sentiasa ada bersama kita...selagi kita membawa nama ISLAM..hati suci akn sentiasa bersama kita..
yakinlah~...innallahamaana..=)..

sekian


Saturday, 22 October 2011

Doktor vs Ustazah??

Bismillahirrahmanirrahim....


tajuk mcm dlm buku BERCINTA SAMPAI KE SYURGA plak..:)
sebenarnya pada entri kali ni..sy tertarik nk berkongsi mengenai proffesion doktor dan ustazah..
adalah sebelum ni sy ade bertanya kepada kawan2..
"kalau jd doktor,,boleh tak nak jadi ustazah jugak??"
wow!..leyh la bi a'mal keda..

maknanya..lg power la kn kalau doktor bley jadi ustazah..atau ustazah jd doktor..
alhamdulillah,,sejuk hati dgr..insyaAllah..sy pun nk jd cmtu..antum semua pun msti nk jugak kn..
tapi..mcm mana nk dpt jd cmtu kalau xde ilmu kn..
so,,,ape2 yg kita nk..mestilah kene ade ilmu..mcm mana nk dpt ilmu??
di mana2 pun ade la..btul??..
ya,,,betul..ilmu ni satu nikmat Allah pada hambaNya..
kat mana2 pun boleh cari..

"Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun. Dan Dia memberi kamu pndengaran, penglihatan dan hati,agar kamu bersyukur"...
(QS.An-Nahl:78)

jadi..ambillah peluang yang Allah berikan untuk kite same2 meneroka ilmu Allah walau di mana2 sahaja..insyaAllah..

mm,berbalik semula pada topik asal..DOKTOR VS USTAZAH..
mmg itulah yang sy harapkn suatu hari nanti..mampu memiliki ilmu dunia dan akhirat walau pun diri tidak semulia insan lain..


*menarik kan buku ni...

inilah buku fiqh lil mar'ah..untuk insan yang bergelar wanita..
dan sesuai untuk bakal2 DOKTOR n USTAZAH..=)
sama2 kita tnggu apa kandungan kitab ni pada entri akan datang..insyaAllah..:)


Wednesday, 19 October 2011

PCI...At-taqwa,,As-syifa..Ar-rahmah..

Bismillahirrahmanirrahim...

PERUBATAN..
Alhamdulillah..inilah satu organisasi yg tlah mmbawa satu pertarbiahan yg berkesan kpada dri sy sejak mnjejakkan kaki ke bumi anbiya' kira2 dua mgu yg lpas..


PERUBATAN..
merangkumi pelbagai menu untuk santapan jiwa dan rohani..
snnguh bertuah kerana dipimpin oleh senior2 yg sangat2 mngambil brat tntang kbjikan junior2nya..
*da lame x rase jd junior..huhu..:P
bkn sng nk rase ksih syg kakak bile duk jauh2 ngn family ni..hehe..

PERUBATAN..
ape yang dapat sy simpulkan mngenainya..
ia merupakan sebuah prsatuan yg bertabggungjwab n sentiasa mnjaga kebajikan pelajar2 di uni. kami..

sedikit perkongsian..
dalam mencapai redha Allah..ape yg pling pnting di jaga adalah hubungan kite kpadaNya sbgi khalifah di muka bumi ini..setiap ape yg kita lakukan..sebaiknya..jagalah hubungan sesama manusia n yg pling pnting..
HABLUMMINALLAH..penting!!!
@_@

tadi adelah sedikit pesanan dari kakak2 dan abang2..buat renungan ea..
dalam berhubunan antara lelaki dan perempuan..itu adalah sesuatu perkara normal kerana kite tdk lari daripada berkomunikasi antara dua jantina yg berbeza terutama dalam mnguruskan sesuatu pntadbira..antara adab2 dalam bekomunikasi..sebaiknya kita..
@tajdidkan niat agr tidak terpesong dari melakukan kelalaian..cbb manusia ni perlu sntiasa diingatkan..
@jagalah batas pergaulan dalam berkomunikasi...
@mnjaga tutur kata terutama apbila mnyuarakan pndapat di khalayak ramai..
@jauhilah daripada mngundang fitnah..
dan lst sekali..jagalah adab2 dalam bermajlis..
=)...

PERUBATAN..
sentiasa buat sy ingt kat..BWP..
BADAN WAKIL PELAJAR 09/10...

i'm always remember the sweet moment with them..:)..
love bwp..

sekian wat kali ni..
*mmg sjuk bila da makin dekat ngan winter ni..=)


**********

Friday, 14 October 2011

ukhuwah...semanis kasih antara kita....

Bismillahirrahmanirrahim...

UKHUWAH...sering dikaitkan dengan jalinan antara sahabat...

kadang2...di sebalik kegembiraan,kesedihan...di situlah kite mencari erti sahabat kerana sahabat la insan yg diciptakan untuk menjadi peneman dan bkn itu sahaja..sebagai orang yg terus memimpin saudaranya untuk mencapai mardhtillah..insyaAllah...

dari manakah ikatan persahabatan itu muncul????
ya..bermula dgn UKHUWAH ..kasih syg antara sahabat dpt dijalin...
bagimana dgn hati dan perasaan????
oowh..itu adalah lumrah....manusia itu tidak sempurna..masing2 ade kelebihan dan kekurangan...mungkin kadang2 kite mersakan sahabat itu sering membuat hati kite terluka...


tetapi..adalah sebaiknya kite melupakan kesalahan sahabat dan sebaiknya 
memaafkan mereka...
HIDUP TIDAK AKAN BAHAGIA ANDAI KITA SENTIASA MENCARI KESALAHAN ORANG LAIN...

UKHUWAH..
tidak akan dpt dirasai andai tiada jalinan kasih yg berpanjangan antara sahabat...

oleh itu...walau siapa pun mereka..mereka tetap sahabat kite..terimlah sahabat kite dgn hati yg terbuka...
SEKALI KU MENGENALIMU..SAMPAI BILA KAU TETAP SAHABATKU...
semoga Allah merahmati ukhuwah yg dibina antara kite semua..amiinnn...:)

Monday, 10 October 2011

ibrah min qisah..

Bismillahirrahmanirrahim...

sesunguhnya setiap apa yg berlaku itu adalah di bawah kekuasaaNnya..
dgn setiap peristiwa yg telah kite lalui,,,dari situlah wujudnya seribu pengajaran utk sama2 kita sematkn di dalam 
hati sebagai panduan hidup sepertimana umat2 terdahulu yg berjuang sehabis tenaga dan berkorban 
segalanya demi menegakkan ISLAM...

di mana kite menjejakkn kaki..di situlah perlunya kite mencari ibrah dari peristiwa2 terdahulu..seperti ape yg berlaku kpada bumi anbiya' semasa pemrintahan firaun dahulu..spatutnya kite sntiasa menyematkn prsaan benci terhadap kekuasaan firaun..
dan berusaha utk mnegakkan kalimah lailahaillallah sbgai
 tnda dkwah kite kpada hmba Allah yg lain..kerana sesungguhny..selagi mana kamu memegang kalimah LAILAHAILLALLAH,,kamu adalah pndakwah dan wajib berdakwah ke 
atas kamu mngikut kemampuan kamu..


walau sebesar mana kite mngagumi kehebatan firaun mnakluki bumi anbiya' ini dgn ciptaanny..
tiada ape yg lbih mnginsafkan melainkan bgaimna kekuasaan Allah mmpu mmpertahankn binaan ini sehingga mmpu mmbuatkn kite berasa hina dgn kelemhan diri sndiri...semoga kite same2 dpt mngambil ibrah 
dari kisah  kehebatan dan kecintaan nabi Musa alaihissalam berjuang mnentang firaun durjana tnpa
 sedikt prasaan gentar di dlm hatinya..

imam syafie..
itulah nama serikandi yg telah mmberikan ikutan kepada kita sbgai umat islam dalam mngamalkn ajran rasulullah yg sntiasa bersaksikan bhawa Allah adalah satu2nya Tuhan yg Esa..
ketika mnyaksikan makam imam syafie...terdetik rase sayu
 di hati..
sama2 lah kita sedekahkn surah AL-FATIHAH kepadany...amiiinnn...

sedikit prkongsian yg sy dpati dri ustaz semasa mnziarahi makam imam syafie..


*telah khatam mmbaca al-quran seawal usianya7 tahun...
*mula mnjadi guru dan mengajar org sama ade tua atau muda sejak berusia 9 tahun...
*kisah beliau dlm mnyampaikan ilmunya kpda ank2 muridnya..suatu hari,dalam satu mjlis ilmu,,,,beliau menerangkan kepada ank muridnya tntang PUASA...ktika itu, beliau meminum air ktika di bln puasa...slh seorang ank muridnya lntas mnegur tentang kesalahanny
 meminum air ketika di bln puasa..jwapanny::umurku masih tidak baligh untukku wajib berpuasa 
sedangkan umur engkau sememangnya sudah baligh dan tidak boleh sesekali mninggalkn puasa di bln ramadhan..lihat..betapa bijakny beliau berbahas tentang hukum2 agama seawal 
usianya 9 tahun..Subhanallah...
*imam hanafi adalah ank murid imam syafie...


*masjid imam syafie.....


daripada 2 kisah ini..dapatlah kita mengambil beberapa iktibar untuk dijadikan sebagai panduan hidup kita..mudah-mudahan masih diberi nikmat untuk mencari,meneroka dan memiliki ilmu yg telah disampaikan para ulama sbagai bntuan melaksanakn suruhan Rasulullah..:)
insyaAllah...


SEKIAN ....WASSALAM







@@@@@@@@@@@@@


first week in egypt...

Bismillahirrahmanirrahim...
update lg..=)
kali ni,sy nk kongsikan bersama kalian tntang CAIRO...mm,ni tmpat kitorg mule2 smpai..
tmpat sy sebenanrny di ISKANDARIAH or ALEXANDRIA..
biasela kate org..masuk kndang kambing mngembek,,msk kndang harimau mengaum..
*btul ke pepatah ni...huhu..
alhamdulillah syukur ke hadrat Illahi kerana dberi peluang dan nikmat utk merasaai 
kehidupan di tmpat org..tp hakikat khidupan..msyarakat ni hidup  dengan bermacam2 ragam dan kerenah..mmg btul kate ustaz Jo dlu..:kamu di msir mmg kne hati2 sebab mesir ngan mlaysia memang xsame..kalo nk taw cmne..memang xtercerita da cmne..hahaha...

ni la sedikit perkongsian mengenai CAIRO n ALEX..

CAIRO AIRPORT...




 sampai di alex pula...
ALEX dari bmbung asrama MARA...

nampak pantai kn..ni la pemandangan dari uni. alex..:)




 kalau diikutkan gambar..mmg byk yg boleh di kongsi..bak kate sahabat,,setiap 4 mata sy ni akan nampak semua benda baru kat sekeliling... alhamdulillah..ni la nikmatnya..
jadi..kite seharusnya bersyukur dgn nikmat yg Allah kurniakan walau pon kite berada di mana2 sahaja...
btul x kwan2 ??hihi..=)
n yg pling penting..jagalah adab kite walau jauh mna kite pergi..sntiasa juga mngambil ibrah dari setiap ape yg kite lalui..insyaALLAH..
*rindunya malaysia

sekian dulu buat kali ni..
wassalam...

Sunday, 9 October 2011

selamat tinggal malaysia...

Bismillahirrahmanirrahim...

da lama tinggal malaysia..hiihi..
ok,pada entri kali ni..suke untuk sy kongsikan pngalaman sy semasa pertama kaliny meninggalkan MALAYSIA..
tidak terkate bgaimana sedih+berdebar+takut untuk mninggalkan malaysia untuk berhijrah ke bumi anbiya' MESIR...bergerak ke KLIA seawal 10 pg mninggalkn rumah tercinta bersama sanak saudara.5 buah kereta tu..mcm nk hntar rmbongan pngantin plak..sy la tu x lama lg..hihihi..:p




ha..da smpai pun..

smpai di klia je tbe2 air hujan kuar dari mta..alahai.bile mase plak hari ujan ni..tbe2 je minitis ni..haha,,,
alhamdulillah semuanya berjalan lancar semasa urusan memasukkan luggage ke dalam cargo..
paling terharu sekali apabila pemergian sy turut diiringi olah sahabat2 tersayang..sgt2 terkejut cbb mereka dtg tnpa pengetahuan sy...




kehadiran suadara mara n shabat2 telah bnyk memberi kekuatan sy pd hari tu..tidak lpe juga pd mak n ayh n teman yg sntiasa mmberi semangat di sisi sy..
tpat jam 9 mlm,tiket teah diedarkn..tibalah masa tuk sy mningglkn mereka semua..
n alhamdulillah pkul 10.40 mlm,penerbangan sy berlepas..

dalam flight....

oklah...sebentar lg sy akan mnyambung semula kisah baru sy di EGYPT..insyaALLAH bertemu lg kite di entri  
terbaru sy,,,sekian...:)

SELAMAT TINGGAL MALAYSIA....

Sunday, 2 October 2011

adventure that will start...

Bismillahirrahmanirahim...

*adventure that will start*

SUBHANALLAH..ALHAMDULILLAH...LA ILAHAILLALLAH..ALLAHUAKBAR..
_basahkan lidahmu dgn mnyebut kalimah2 suci tnda mngingati Allah yg Maha Esa,,,:)

Alhamdulillah..segalany akn bermula xlama lg..telalu hampir n smakin mnghampiri..itulah MASA..
tidak pernh dtngglkan..malah kate org...masa itulah yg akn mninggalkn kite sbenarny..

berkongsi sedikit prsaan...~smakin berdebar mnggu permulaan hari esok krana sy
 akn memulakan sebuah lg pngembaraan yg jauh mmbwa pergi bersma sekeping
 hati yg akn mmbekalkn seribu kekuatan...dan akn mninggalkn segala kenangan malah
 jasad2 yg sntiase berada di sisi selama ni...:(


tetapi..itulah khidupan kita sbgai insan..sbgai hamba...perjlanan hidup tetap akn kite lalui walau sekuat mana kite menolak tuk mejauhinya...so,sy mngharapkan agr
 kite semua sntiasa dberi kekuatan tuk memulakan sebuah perjalanan yg baru dlm hidup kite..dpt mngharungi sebesar mana cabran dan dgaan yg dihadapi...dan dharapkan agr kite dpt menemukan sebuah permata kejayaan hasil pengorbanan kite..amiiinnnn
_salam perpisahan_